Interdisciplinarity in the training of medical students

Authors

Keywords:

Medical Education, Students, Interdisciplinarity, Medicine, Teaching-learning process, Health

Abstract

The defense of interdisciplinarity has an increasing significance in educational dynamics, where several disciplines share an object of study, as well as approach or research methodologies, managing to communicate and coordinate in a field of knowledge. In addition, the emergence of interdisciplinary research teams is observed in institutes, centers and foundations where several fields of knowledge and research converge, to understand and solve complex problems. Interdisciplinarity constitutes the process of "enrichment" of the curriculum and learning of its actors that is achieved as a result of recognizing and developing the existing links between the different disciplines of a study plan through the components of the didactic systems of each of them. The relationships in the training of general physicians of the interdisciplinary nodes were reflected upon, due to their contribution to the comprehensive training of the graduate. Plan E has curricular adjustments and proposes improvements for the teaching-learning process that are proportional to the requirements of the health system and scientific development in the 21st century. In the training of the future Cuban medical professional, attention is paid to the process of interdisciplinarity in the various training disciplines that are conceived within the curricular design of the career, through lines or strategies that allow the incorporation of skills and new knowledge to the future professional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara Yacquelin Alemán-Marichal, Hospital Militar de Matanzas Dr. Mario Muñoz Monroy. Orden Carlos J Finlay. Matanzas, Cuba.

Doctora en Medicina.

Especialista 1er grado en Nefrologia

Máster en Ciencias

Doctora en Ciencias de la Educación

Profesora e Investigadora Auxiliar

Yanelys Izquierdo-Barceló, Hospital Militar de Matanzas Dr. Mario Muñoz Monroy. Orden Carlos J Finlay. Matanzas, Cuba.

Doctora en Medicina

Especialista de 1er Grado en Otorrinolaringología

Rosa Margarita Suárez-Díaz, Hospital Militar de Matanzas Dr. Mario Muñoz Monroy. Orden Carlos J Finlay. Matanzas, Cuba.

Licenciada en Enfermería

Máster en Ciencias

Profesora Auxiliar

Lenia Thailí Encinas-Alemán, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Facultad de Ciencias Médicas “Dr. Juan Guiteras Gener”. Matanzas

Estudiante de Medicina

References

1. Longchamp Gés NM, Céspedes Quiala A, Escalona Vázquez I. Incidencia de la interdisciplinariedad en las estrategias educativas de la carrera Licenciatura en Educación Preescolar. EduSol. [Internet] 2019 [citado 12/02/2024]; 1(69). Disponible en: file:///C:/Users/JUNIOR/Downloads/Dialnet-ConcepcionesQueExplicanElComportamientoAgresivo-7826643.pdf

2. Valcárcel Izquierdo N. La Educación Médica: origen y evolución como ciencia. Rev Cub Tecnol Salud [Internet]. 2019 [citado 12/02/2024]; 10(1). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1428

3. Pérez RM, Martí Núñez AE, Paneque Ginart AN, Hernández Casas JJ, Rodriguez Diaz CR, Llosa Santana M. Fundamentos de la estrategia educativa para el fortalecimiento de la identidad cultural cubana en el desempeño docente. Rev Cub Tecnol Salud [Internet]. 2020 [citado 12/02/2024]; 11(2). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1693

4. Baute Plana A. Propuesta metodológica con enfoque interdisciplinario y desarrollador para la Formación Ciudadana de estudiantes de Enfermería. Rev cuba educ super [Internet]. 2023 [citado 12/02/2024]; 42(3):256-67. Disponible en: https://revistas.uh.cu/rces/article/view/7925

5. Rodríguez González J, Suárez Cabrera A, Valcárcel Izquierdo N, Alea González M, Lago Queija M. El enfoque interdisciplinario en la disciplina principal integradora medicinageneral. Algunas reflexiones Invest. Medicoquir [Internet]. 2020 [citado 12/02/2024]; 12 (2). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/invmed/cmq-2020/cmq202t.pdf

6. González Betancourt E. La interdisciplinariedad en la superación del médico de familia para la prevención de enfermedades profesionales. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación. Universidad de Matanzas. 2023. Disponible en: https://rein.umcc.cu/handle/123456789/2190

7. Cerini A. Mirada interdisciplinaria, un enfoque interesante a desarrollar. Paraná. Argentina [Internet] 2019 [Citado 12/02/2024]. [aprox. 5 p.]. Disponible en: http://formacionib.org/noticias/?Mirada-Interdisciplinaria-un-enfoque-interesante-a-desarrollar

8. González García TR. La interdisciplinariedad: un reto para la universidad actual. Rev. Cub. Tecnol. Salud. [Internet]. 2017 [citado 12/02/2024]; 8(1). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/879

9. Garriga Dueñas A, Díaz Alvarez L, Ferro González B, Coniel Linares E, Vives Medina O, Santana Martínez R. Las relaciones interdisciplinarias: un reto para los docentes en la carrera de Medicina. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. 2021 [citado 12/02/2024]; 25(5): [aprox. 0 p.]. Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5118

10. Alonso Gómez M, Estrada Rodríguez Y, Cardero Garcés V, Naranjo Lima S. El estudio de la Historia de Cuba en la carrera de Medicina desde concepciones martianas. Revista MedEst [Internet]. 2023 [citado 12/02/2024]; 3 (3) Disponible en: https://revmedest.sld.cu/index.php/medest/article/view/179

11. Hernández Rincón EH, Acevedo Giedelman P, Ávila Celis P, Sánchez Vergara JF, Quiroga Carillo M. La salud pública como pilar para la educación de los profesionales de salud en Colombia. Educ médica Super [Internet]. 2020 [citado 12/02/2024]; 34(1):e1674. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000100013

12. Fajardo Dolci G, Santacruz Varela J, Contrera Toro IF, Yorio Nieto MA, Pichs García LA, Zambrana Ávila GW, et al. Formación de médicos generales en América Latina: un reto para la salud universal. Rev Panam Salud Pública. [Internet] 2019 [citado 12/02/2024]; 43:e83. Disponible en: https://iris.paho.org/handle/10665.2/51646

13. Bosch Nuñez AI. Fundamentos teóricos de una estrategia didáctica interdisciplinaria entre la Farmacología y las asignaturas clínicas estomatológicas en la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Acta Odont Col [Internet] 2022 [citado 12/02/2024]; 12(2):105–114. Disponible en: https://doi.org/10.15446/aoc.v12n2.98715

14. Mirabal Nápoles M, Llanes Mesa Ll, Cadenas Freixas JL, Carvajal Hernández B, Betancourt Valladares M. Interdisciplinariedad e investigación formativa desde la asignatura Célula, tejidos y sistema tegumentario. Medisur [Internet]. 2020 [citado 12/02/2024]; 18(4):639–649. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4507/3216

15. De la Tejera Chillón N, Cortés Sendón C, Viñet Espinosa LM, Pavón De la Tejera I, De la Tejera Chillón A. La interdisciplinariedad en el contexto universitario. Rev Pan Cub y Sal [Internet]. 2019 [citado 12/02/2024]; 14(1):58–61. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/1193/pdf_329

Published

2024-08-07

How to Cite

1.
Alemán-Marichal BY, Izquierdo-Barceló Y, Suárez-Díaz RM, Encinas-Alemán LT. Interdisciplinarity in the training of medical students. MedEst [Internet]. 2024 Aug. 7 [cited 2024 Nov. 7];4(2):e217. Available from: https://revmedest.sld.cu/index.php/medest/article/view/217

Issue

Section

OPINION ARTICLE

Most read articles by the same author(s)