The virtualization of undergraduate teaching at the University of Medical Sciences of Matanzas

Authors

Keywords:

Higher Medical Education, Teaching learning process, Virtualization, Teaching

Abstract

The virtualization of the Matanzas University of Medical Sciences can be a powerful tool to improve medical education, provided that the challenges it presents are adequately addressed. The aim is to reflect on contemporary trends in undergraduate medical education in Matanzas. It is essential to find a balance between online theoretical education and practical training in clinical settings. In addition, it is important that medical institutions work to ensure that all students have equitable access to the resources necessary for their training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Hernández de la Cruz JM, Peñate Villasante AG, Hernández Manso T. La preparación del docente para la formación en interpretación del patrimonio: virtualización y metodologías activas. Atenas [Internet]. 2023 [citado 03/12/2024]; (61(enero-diciembre). Disponible en: https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/633

2. Laurencio Leyva A, Velázquez Ávila RM, Garcia Martinez A, Peña Cruz Y. La virtualidad en la educación superior cubana: influjo del CEPES-UH en su desarrollo. Revista Cubana de Educación Superior [Internet]. 2022 [citado 03/12/2024]; 41(Supl.1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000400003&lng=es&tlng=es.

3. Medina Crespo JA, Rea Fajardo MS, Valdés Rodríguez MC. Aproximaciones para la virtualización de las asignaturas de estudios generales en la formación universitaria. Revista Cubana de Educación Superior [Internet].2022 [citado 03/12/2024]; 41(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142022000200024&lng=es&tlng=es.

4. Hernández-Ugalde F, Martínez-Leyva G, del-Sol-Moreno M. La universidad médica cubana: su avance inexorable hacia la educación del futuro. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 03/12/2024]; 46:e5957. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5957

5. Vargas-Murillo G. Virtualización de contenidos académicos en entornos de Aprendizaje a Distancia. Cuad. - Hosp. Clín. [Internet]. 2020 [citado 03/12/2024]; 61(2):65-72. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000200009&lng=es

6. Vega Umaña L, Barrantes Aguilar LE. Percepción del estudiantado universitario sobre la virtualización de la enseñanza de la metodología de la investigación científica en la educación superior. Revista Actualidades Investigativas en Educación [Internet]. 2022 [citado 03/12/2024]; 22(3):1-28. Doi. https://doi.org/10.15517/aie.v22i3.50638

7. Morales-Cadena JO, Alejandro-Muñoz MC, Moran-Borja LM. Impacto de la realidad virtual en el proceso de aprendizaje en estudiantes de bachillerato. Koinonía [Internet]. 2024 [citado 03/12/2024]; 9(17): 203-220. Disponible en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2542-30882024000100203&lng=es

8. Cordoví Hernández VD, Pardo Gómez ME, López Hung E, Martínez Ramírez I. Virtualización de los contenidos formativos: una alternativa didáctica en la Facultad de Enfermería-Tecnología de Santiago de Cuba. MEDISAN [Internet]. 2019 [citado 03/12/2024]; 23(1):77-88. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192019000100077&lng=es

9. Contreras Jordán RM, Feijoó Rojas KJ, Díaz López WA. Percepciones de la educación en línea y la presencialidad. Revista InveCom [Internet]. 2024 [citado 03/12/ 2024]; 4(2):e040217. 2024. Disponible en:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10562728

10. López Espinosa JR, González Bello EO. Educación superior, innovación y docencia: alcances y limitaciones de la virtualidad como estrategia institucional. RIDE. Rev. Iberoam. Investig. Desarro. Educ [Internet]. 2021 [citado 03/12/2024]; 12(23):e034. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672021000200134&lng=es

Published

2025-02-19

How to Cite

1.
Izquierdo-Barceló I-B, Zulueta-Castañeda RM, García-González S. The virtualization of undergraduate teaching at the University of Medical Sciences of Matanzas. MedEst [Internet]. 2025 Feb. 19 [cited 2025 May 9];5:e321. Available from: https://revmedest.sld.cu/index.php/medest/article/view/321

Issue

Section

OPINION ARTICLE

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.