Challenges of information and communications at the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba

Authors

Keywords:

Computer Literacy, Medical Education, Medical Informatics, ICT

Abstract

Introduction: The relationship between information and communications in the university context, particularly at the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba, poses a significant problem due to the profound impact of information and communication technologies on the training of today's physicians.

Objective: To describe the relationship between information and communications as a key educational practice for medical students at the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba.

Methods: Twenty-seven articles selected from academic databases such as Scielo, PubMed, and Google Scholar were consulted.

Development: The results indicate that Information and Communication Technologies (ICTs) have revolutionized the field of medical education, not only in terms of access to and management of critical information, but also in transforming traditional pedagogical methods, allowing for more interactive, dynamic, and adaptive learning. Furthermore, the strategic inclusion of medical informatics in the academic curriculum strengthens the training of medical students at the Santiago de Cuba university, providing them with the essential technological skills for an increasingly digital and demanding environment.

Conclusions: The constant evolution of ICTs at the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba has generated significant changes in educational and professional roles within the academic training of students. This transformation highlights the need to continually update faculty skills and modernize technological infrastructures in order to fully utilize the potential of these tools.

Downloads

References

1. Camacho Lozano FE, Gónzales Carrión EL. Innovación educativa: Integrando las TIC en la educación superior. Revista Latina: Revista Multidisciplinaria [Internet]. 2024 [citado 08/10/2024]; 8(1): [aprox.17 p.] Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9430281

2. Arocha Mariño C, Castillo Guzmán A, Bustamante Alfonso L, Hernández Ferro P, González González AV, González Valcárcel B. Curso de Dirección en Salud en ambiente virtual de enseñanza aprendizaje. Educ Med Super [Internet]. 2012 [citado 08/10/2024];26(4):[aprox.9 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412012000400004&lng=es&nrm=iso&tlng=es

3. Declaración Mundial Sobre la Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción. Conferencia mundial sobre la educación superior. Unesco, París 5-9 de octubre de 1998. Rev cubana Educ Med Super [Internet]. 2000 [citado 08/10/2024]; 14(3):[aprox. 17 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v14n3/ems06300.pdf

4. Marcelo C. Las tecnologías para la innovación y la práctica docente. Revista Brasileira de Educación [Internet]. 2013 [citado 08/10/2024];18(52): [aprox. 22 p.]. Disponible en: www.scielo.br/pdf/rbedu/v18n52/03.pdf

5. Falcón Villaverde M. La educación a distancia y su relación con las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones. Medisur [Internet]. 2013 [citado 08/10/2024]; 11(3): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2013000300006

6. Cabero Almarera J. La educación a distancia como estrategia de inclusión social y educativa. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia [Internet]. 2016 [citado 08/10/2024]; 8(15): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://hdl.handle.net/11441/34247

7. Del Castillo Saiz GD, Sanjuán Gónzales G, Gónzales Martínez M. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: desafío que enfrenta la universidad de ciencias médicas. Revista EDUMCENTRO [Internet]. 2018 [citado 08/10/2024]; 8(15): [aprox. 12 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077 28742018000100011&script=sci_arttext&tlng=en

8. Rojas Machado N, Pérez Clemente F, Torres Milord I, Peláez Gómez E. Las aulas virtuales: una opción para el desarrollo de la educación médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2014 [citado 08/10/2024]; 6(2):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200016&lng=es&nrm=iso&tlng=es

9. Ruiz JA, Martínez M, Sánchez M. El impacto de las TICs en la calidad de la educación superior. Revista de Investigación en Ciencias Contables y Administrativas [Internet]. 2015 [citado 08/10/2024];1(1): [aprox. 2 p.]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=El+impacto+de+las+TICs+en+la+calidad+de+la+educaci%C3%B3n+superior.+Revista+de+Investigaci%C3%B3n+en+Ciencias+Contables+y+Administrativas&btnG=#d=gs_qabs&t=1739705426783&u=%23p%3DzEHlTE56ao0J

10. Rama C. La virtualización universitaria en América Latina. RUSC. Universities and Knowledge Society J [Internet]. 2014 [citado 08/10/2024]; 11(3):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v11i3.1729

11. Padilla Beltrán JE, Rojas Vega PL, Rincón Caballero DA. Tendencias y dificultades para el uso de las TIC en educación superior. Entramado [Internet] 2012 [citado 09/10/2024];10(1):[aprox. 21 p.]. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5473608

12. Gómez-Hernández JA. Tendencias en programas de alfabetización informacional para empoderar a las personas y a las comunidades: tecnologías sociales y nuevas prácticas ciudadanas. E-lis [Internet]. 2015 [citado 09/10/2024];4(2):[aprox. 11 p.]. Disponible en: http://eprints.rclis.org/28990/

13. Marrero Pérez MD, Pérez Pérez GJ. Papel de la investigación en la formación de recursos humanos de la carrera de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 09/10/2024]; 5(3):[aprox. 13 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000300014

14. Mejías Rodríguez R. Preparando el camino para una educación abierta. RCIM [Internet]. 2013 [citado 09/10/2024];5(1):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592013000100003&lng=es

15. González García NC, Garriga Zarria EP, Cuesta García Y, Mas Camacho MR. La disciplina Informática Médica en el "Plan D" de la carrera de medicina. Rev Cubana Informática Med [Internet]. 2015 [citado 09/10/2024];7(1):[aprox. 7 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592015000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es

16. Linares Pons N, Verdecia Martínez EY, Álvarez Sánchez EA. Tendencias en el desarrollo de las TIC y su impacto en el campo de la enseñanza. Revista Cubana de Ciencias Informáticas [Internet]. 2014 [citado 10/10/2024];8(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://rcci.uci.cu/index.php?journal=rcci&page=article&op=view&path[]=517

17. de la Torre Navarro LM, Domínguez Gómez J. Las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje a través de los objetos de aprendizaje. Rev Cubana de Informática Med [Internet]. 2012 [citado 10/10/2024]; 4(1): [aprox. 9 p.]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=+Las+TIC+en+el+proceso+de+ense%C3%B1anza+aprendizaje+a+trav%C3%A9s+de+los+objetos+de+aprendizaje.+&btnG=#d=gs_qabs&t=1739705923110&u=%23p%3DjtUFO0vslG8J

18. Pupo Ávila NL, Pérez Perea L, Alfonso García A, Pérez Hoz G, González Valcárcel B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Educ Med Super [Internet]. 2013 [citado 10/10/2024]; 27(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000100014&lng=es&nrm=iso&tlng=es

19. López Domínguez R, Flores Santiago I, Llaguno Roque JL. Tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) y ciencias: el reto de la creación de contenidos para apoyar una cultura digital en la enseñanza de ciencias biológicas. Revista Iberoam Producción Académica y Gestión Educativa [Internet]. 2015 [citado 10/10/2024];5(4): [aprox. 10 p.]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Tecnolog%C3%ADas+de+la+informaci%C3%B3n+y+las+comunicaciones+%28TIC%29+y+ciencias%3A+el+reto+de+la+creaci%C3%B3n+de+contenidos+para+apoyar+una+cultura+digital+en+la+ense%C3%B1anza+de+ciencias+biol%C3%B3gicas&btnG=

20. García Garcés H, Navarro Aguirre L, López Pérez M, Rodríguez Orizondo MF. Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. EDUMECENTRO [Internet]. 2014[citado 10/10/2024];6(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100018&lng=es&nrm=iso&tlng=eS

21. Regalado Miranda EM, Regalado Miranda EM. Nuevos retos en informatización y ciberseguridad para la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Rev Habanera de Cienc Med [Internet]. 2015 [citado 10/10/2024];14(4):[aprox. 4 p.]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?as_ylo=2024&q=inform%C3%A1tica+m%C3%A9dica+salud&hl=es&as_sdt=0,5#d=gs_qabs&t=1739706705892&u=%23p%3DwY5DRQc9BPUJ

22. Schneider EC, Eisenberg JM. Strategies and methods for aligning current and best medical practices. The role of information technologies. West J Med [Internet]. 2022[citado 10/10/2024];168(5):[aprox. 2 p.]. Disponible en: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1304973

23. Gónzales Arencibia M, Mar Cornelio O. Objeto, métodos, principios y funciones de la bioética en el campo de la Informática Médica. Revista Científica de Salud BIOSANA [Internet]. 2024 [citado 10/10/2024]; 4(3): [aprox. 4 p.]. Disponible en: http://soeici.org/index.php/biosana/article/view/369

24. Miralles Aguilera EÁ. Cronología de los mapas curriculares en la carrera de Medicina. Educ Med Sup [Internet]. 2024 [citado 10/10/2024];29(1): [aprox. 10 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000100010&lng=es&nrm=iso&tlng=eS

25. Programa de la Informática Médica. Plan D de la carrera de medicina. La Habana: Minsap; 2015.

26. Programa de la Informática Médica. Plan E de la carrera de medicina. La Habana: Minsap; 2023.

27. Díaz Melgarejo L, Carrete Aties DE, Robaina Flores A, María Salinas L. Propuesta metodológica para el perfeccionamiento para el proceso de educación ambiental en la carrera de Medicina. Revista Cubana de Informática Médica [Internet]. 2024 [citado 10/10/2024]; 16(1): [aprox. 18 p.]. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&as_ylo=2024&q=inform%C3%A1tica+m%C3%A9dica+salud+en+la+carrera&btnG=&oq=la+inform%C3%A1tica+medica+y+su+importancia+#d=gs_qabs&t=1739725384811&u=%23p%3DQjICeiEqWn4J

Published

2025-05-01

How to Cite

1.
Sánchez-Blanco LA, Paz-Ricardo OA, Brossard de Armas Y. Challenges of information and communications at the University of Medical Sciences of Santiago de Cuba. MedEst [Internet]. 2025 May 1 [cited 2025 May 29];5:e335. Available from: https://revmedest.sld.cu/index.php/medest/article/view/335

Issue

Section

REVIEW ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.