The study of the History of Cuba in the Medicine career from Martí's conceptions

Authors

  • Mileidys Alonso-Gómez Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas “Dr. Juan Guiteras Gener”, Matanzas. Cuba https://orcid.org/0000-0003-2637-9648
  • Yonathan Estrada-Rodríguez Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas “Dr. Juan Guiteras Gener”, Matanzas. Cuba https://orcid.org/0000-0001-9161-6545
  • Velgis Cardero-Garcés Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas “Dr. Juan Guiteras Gener”, Matanzas. Cuba https://orcid.org/0000-0002-3524-3649
  • Shania Naranjo-Lima Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas “Dr. Juan Guiteras Gener”, Matanzas. Cuba https://orcid.org/0000-0001-6248-2963

Keywords:

Learning, Marti's conceptions, Teaching, History, Medicine, Developer teaching-learning process

Abstract

Introduction: the dehistoricization campaign is a current problem that requires reinforcing the study of the history. This reason grants all the importance to the study of the History of Cuba in the Medicine career, since the doctor is a leading professional in the current Cuban society.

Objective: argue the usefulness of Martí's conceptions of the History of Cuba in the teaching-learning process developed in the Medicine career, to contribute to the comprehensive training of the professional.

Methodological Design: A total of 22 bibliographic sources from academic search engines such as SciELO, Google Scholar, etc. were identified, as well as queries to books and magazines. The search was limited to the Spanish language. The methods used were of the theoretical type: analysis-synthesis, historical-logical and ascent from the abstract to the concrete.

Development: the last decades have imposed on the institutions of the medical sciences, new challenges and new contradictions caused by the profound transformations that have occurred in the socioeconomic, political, technological and scientific fields that have established the new conditions in which the training process takes place of health professionals.

Conclusions: the teaching-learning process of the Cuban History discipline in the Medicine career has great potential to transform the future health professional into a subject sensitive to the needs of current Cuban society. Its contents are a vehicle to study the greatest thinker and political leader that our country has produced and to delve into his work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yonathan Estrada-Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas “Dr. Juan Guiteras Gener”, Matanzas. Cuba

Estudiante de Medicina Alumno Ayudante de Coloproctologia

Shania Naranjo-Lima, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas “Dr. Juan Guiteras Gener”, Matanzas. Cuba

Estudiante de Medicina Alumna Ayudante de Neurocirugía

References

1. Vitier C. Cuadernos martianos I y IV. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación, 2007.

2. Castro Ruz F. Reunión para constituir el I Contingente del destacamento de ciencias Médicas “Carlos Juan Finlay”, 6 de enero [Internet] [citado 25/03/2023] disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/discursos

3. Addine Fernández F, Fernández González S, Fuxá Lavastida M, Recarey Fernández S. Didáctica: Teoría y Práctica. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación, 2007

4. García López I, Amechazurra Oliva M, La Rosa Hernández N. Algunas consideraciones sobre la enseñanza de la Historia de Cuba en educación superior. EDUMECENTRO [Internet]. 2018 [citado 25/03/2023]; 10(1):216-222. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000100014&lng=es

5. Leal García E. Formar valores a través de la defensa de la identidad nacional y otras alternativas cubanas. EDUMECENTRO [Internet] 2013 [citado 25/03/2023]; 5(1):147-155. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000100017

6. Carrazana Contreras UO, Morales Jiménez I, Jiménez Lastre I. Propuesta metodológica con enfoque interdisciplinario para el perfeccionamiento de la asignatura Historia de Cuba I. EDUMECENTRO [Internet] 2012 [citado 26/03/2023]; 4(2):73-83. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742012000200010

7. Quintero Cabrera Y, Martínez González LE. La obra histórico-educativa de Emilio Roig de Leuchsenring (1889-1964). Atenas (Internet) 2017 [citado 26/03/2023]; 2(38):78-90. Disponible en: http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/200/334

8. Hernández Cruz Y, Jiménez Sánchez L. Historia local y formación del profesional de los Servicios: enfoque didáctico innovador y profesionalizado. Didasc@lia [Internet] 2023 [citado 26/03/2023]; 14(1):327-39. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1586

9. Reyes JI, Jevey A, Guerra S, Palomo AG, Romero M. Estrategias de enseñanza y aprendizaje de la Historia en la escuela. La Habana: Educación Cubana, 2009

10. MINSAP. Plan de Estudio “E”. Asignatura Historia de Cuba, La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana [Internet] 2019 [citado 26/03/2023]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/ucmh/estudios-academicos-autofinanciados/sintesis-del-plan-de-estudio-de-la-carrera-de-medicina/

11. MES. (2020). Programa de la asignatura Historia de Cuba. Comisión Nacional de Carrera de Medicina. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.

12. D Castellanos S , B Castellanos Simons , MJ Llivina Lavigne, G Silverio Gómez. Hacia una concepción del aprendizaje desarrollador. ISP EJV. Colección Proyectos. La Habana, 2001.

13. Silvestre M y Zilberstein J. Enseñanza y aprendizaje desarrollador, Ediciones CEIDE, México, 2000

14. Zilberstein J. y Silvestre M. Didáctica desarrolladora desde el Enfoque Histórico Cultural. Ediciones CEIDE. México, 2005

15. Zilberstein J, Cruz SO. Concepción del diagnóstico: ¿por qué y para qué desde posiciones de la didáctica desarrolladora? Obutchénie [Internet] 2017 [citado 27/03/2023]; 1(1):148-67. Disponible en: https://seer.ufu.br/index.php/Obutchenie/article/view/38197

Published

2023-12-01

How to Cite

1.
Alonso-Gómez M, Estrada-Rodríguez Y, Cardero-Garcés V, Naranjo-Lima S. The study of the History of Cuba in the Medicine career from Martí’s conceptions. MedEst [Internet]. 2023 Dec. 1 [cited 2024 Dec. 3];3(3):e179. Available from: https://revmedest.sld.cu/index.php/medest/article/view/179

Issue

Section

MEDICAL HUMANITIES