I design of programs of educational intervention on leprosy with interdisciplinary, humanist focus, I activate and transformer
Keywords:
Leprosy, Educational Intervention, Education For The Health, It Programs EducationalAbstract
Introduction: the educational interventions on leprosy represent an essential contribution, guided toward the education for the health dermatological in diverse contexts that demand the design of educational programs from a holistic focus.
Objective: to socialize some theoretical-methodological approaches for the design of programs of educational intervention on leprosy with an interdisciplinary, humanist focus, I activate and transformer.
Methods: descriptive, longitudinal and retrospective investigation, understood in the period of March from 2025 to September of 2025. Among the used methods they are the historical-logical one, the analytic-synthetic one, the systematizing and the modeling; applied fundamentally in the construction epistemological of the theoretical-methodological considerations. It was also used the revision of documents, the survey and the conformation of a focal group for the obtaining of approaches valoratives on the relevancy of the scientific result.
Results: they conform to theoretical-methodological approaches guided toward three fundamental addresses that consider 1) general aspects for the design of programs of educational intervention, 2) invariants associated to the leprosy like curricular content and 3) precisions for the application of the interdisciplinary, humanist focus, I activate and transformer to the design of programs. Also, integrative nodes are identified and relate interprofessionals that represent relating essential epistemological for the design colaborative of the programs of educational intervention on leprosy.
Conclusions: the relevancy of the theoretical-methodological considerations was evidenced sustained from an interdisciplinary, humanist focus, I activate and transformer for the curricular design of programs of educational intervention on leprosy, being verified the execution of the proposed objective. the pregnancy in the adolescence constitutes a problem of health of complex character that demands for its prevention the employment of a holistic focus, sustainable from positionings collaborative and intersector.
Downloads
References
1. Organización Mundial de la Salud. Estrategia mundial contra la lepra (enfermedad de Hansen) 2021-2030 [Internet]. Oficina Región de las Américas: OMS; 2021 [citado 04/04/2025]. Disponible en: https://www.who.int/es/publications/i/item/9789290228509
2. Armijo D, Aguirre F, Raimann MV, da Costa F, Barría C. Enfermedad de Hansen. Comunicación de un caso de lepra tuberculoide en Chile. Rev Chilena Infectol [Internet]. 2022 [acceso 11/08/2025]; 39 (1): 80−85. Disponible en: https://revinf.cl/index.php/revinf/article/view/1274
3. Martos Casado G. La intervención comunitaria con personas afectadas por lepra en contextos endémicos [Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias de la Salud]. España: Universidad de Alicante; 2022. [citado 11/07/2025]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/teisis?codigo=309461
4. Cabreja Heredia M, Ríos Escobar R, Suárez Ramos L, Lechuga Domínguez YH, Viñas Rodríguez A, del Toro Rodríguez ME. Intervención educativa para el conocimiento sobre lepra en pacientes del Consultorio 15 Nuevitas. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2023 [citado 11/07/2025]; 27: e5871. Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5871
5. Vázquez Pardo OL, Diz Troncoso D. Intervención educativa en enfermería para la prevención y control de la lepra. Folia dermatol cubana [Internet]. 2021 [citado 21/08/2025]; 14(1):e195. Disponible en: https://revfdc.sld.cu/index.php/fdc/article/view/195
6. Darias Domínguez C, Seara Govea Y, Rodríguez Ferreiro Y, Velázquez Sánchez A. Diagnóstico y discapacidades en pacientes con lepra. Folia dermatol cubana [Internet]. 2024 [acceso 17/04/2025]; 18(1): e392. Disponible en: https://revfdc.sld.cu/index.php/fdc/article/view/392/391
7. Fernández Sopeña Y, Viltre Calderón C, Fournier Cuza JC. Relación contenido-forma en la construcción de la intervención educativa en salud. Propuesta para curso de superación. Rev Med Electron [Internet]. 2025 [citado 17/08/2025]; 47:5997. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5997
8. Fernández Sopeña Y, Viltre Calderón C; compiladores. Intervención educativa en salud: Fundamentos básicos y propuestas prácticas para su implementación en la formación y superación desde la Educación Médica Superior. Cuba: Nova Educare; [Internet] 2024. Disponible en: http://zenodo.org/records/13356900
9. Pacios Dorado JL, Barroso Fontanals ME, Fernández Sosa R. Intervención educativa sobre infecciones de transmisión sexual en adolescentes del Preuniversitario Cristino Naranjo en Palma Soriano. Arch méd Camagüey [Internet]. 2024 [citado 21/07/2025]; 28:e9733. Disponible en: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/9733
10. Suárez Benitez Y, Gallardo Lora M, Arzuaga Ojeda M, Frías Pérez AE, Mora Rosales Y. Intervención educativa en los adolescentes sobre las consecuencias perjudiciales del tabaquismo. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2024 [citado 21/07/2025]; 40:e2967. Disponible en: https://revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/726
11. Maestre Cabrales D. Intervención educativa para la prevención de lesiones deportivas. Rev cuba ortop traumatol [Internet]. 2023 [citado 21/07/2025]; 37(4):e657. Disponible en: https://revortopedia.sld.cu/index.php/revortopedia/article/view/657
12. Rondón Carrasco J, Morales Vázquez CL, Chacón Medina N. Intervención educativa sobre embarazo en la adolescencia. Revista Médica Sinergia [Internet]. 2023 [citado 11/07/2025]; 8(9):e1100. Disponible en: https://doi.org/10.31434/rms.v8i9.1100
13. Ortiz N, Benítez J, Acosta ME. Características clínico epidemiológicas de pacientes con Lepra en un centro de referencia. Rev Inst Med Trop [Internet]. 2023 [citado 04/04/2025]; 18(2):11-18. Disponible en: http://scielo.iics.una.py/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-36962023000200011&lng=es&nrm=iso
14. González Betancourt E, García Baró Y, Jiménez Sánchez L, García Dihigo JA. Prevención de enfermedades profesionales y desarrollo sostenible: hacia un enfoque interdisciplinario, humanista, activo y transformador. COODES [Internet]. 2022 [citado 21/07/2025]; 10 (1), 203-226. Disponible en: https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/497
15. González Betancourt E, García Baró Y. La prevención del embarazo en la adolescencia desde un enfoque interdisciplinario, humanista, activo y transformador. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 21/05/2025]; 46:e5551. 10 (1), 203-226. Disponible en: https://www.remedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5551
16. González Betancourt E. Hacia una estrategia comunitaria en la prevención de la COVID-19. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2021 [citado 11/05/2025]; 37(Sup): e1621. Disponible en: https://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1621/443
17. García Baró Y, González Betancourt E. La prevención del acoso laboral en el epicentro de la capacitación jurídica a trabajadores. Rev Cuba Salud Trabajo [Internet]. 2025 [citado 11/05/2025]; 26: e906. Disponible en: https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/906
18. Martínez Torres YM, Gamboa Navarro Y, Matos Laffita D, Santana Suarez I, Moreno González A. Intervención educativa sobre alcoholismo en pobladores del policlínico “Fermín Valdés Domínguez”, Baracoa. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2022 [citado 21/05/2025]; 38(2):e1766. Disponible en: https://www.revmgi.sld.cu/index.php/mgi/article/view/1766
19. Grangeiro Martins RM, Araujo Alves D, Amorim Alves SA, Nascimento da Silva K, Martins Torres RA; Grangeiro Martins FJ, Duarte Pereira ML. Tecnologías en salud de la lepra en el ámbito de la Atención Primaria a la Salud: revisión del alcance. Rev enferm UERJ [Internet]. 2024 [citado 11/08/2025]; 32: e79681. Disponible en: DOI: https://doi.org/10.12957/reuerj.2024.79681
20. Eugenia Mazzei M. Dermatología comunitaria en Uruguay y en el mundo. Rev Méd Urug [Internet]. 2021 [citado 21/07/2025]; 37 (2), e37214. Disponible en: http://dx.doi.org/10.29193/RMU.37.2.13
21. Hurtado JF, Posso GA, Hernández GD. Experiencia significativa: la dermatología social comunitaria como enfoque formativo. Rev. Asoc. Colomb. Dermatol. Cir. Dematol. [Internet]. 2022 [citado 21/07/2025]; 30(3), 183-188. Disponible en: https://doi.org/10.29176/2590843X.1681
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Evelyn González-Betancourt, Cristy Darias-Domínguez , Yasser García-Baró , Victor Javier Alejo-Mesa, Arlis Velázquez-Sánchez , Marisel Hernández-Fuentes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms: The authors will retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Recognition License. Creative Commons that allows third parties to share the work as long as its author and its first publication in this magazine are indicated. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g.: deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) as long as the initial publication in this journal is indicated. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (e.g.: in institutional telematic archives or on your website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
