Impact of the use of ICT in the teaching of history

Authors

Keywords:

Learning, Information Technology, Impact, History, Teaching

Abstract

Introduction: information and Communication Technologies (ICT) are known as the different technological tools that allow producing, sharing, storing and processing information in the form of images, texts, audios, among others.

Objective: demonstrate the importance of Information and Communication Technologies in the teaching of history.

Methods: 32 articles were identified, of which 21 from academic search engines such as PubMed, MedLine, Ovid, ResearchGate and Google Scholar were included.

Development: the rise in the use of ICT, both by teachers and students for teaching history, an adequate permanent training plan in digital skills must be promoted as part of Cuba's educational policies.

Conclusions: it is a fact that the contribution of Information and Communication Technologies to the teaching of history is fundamental to the point of being able to improve the educational quality of the student.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Cueva Gaibor DA. La tecnología educativa en tiempos de crisis. Revista Conrado. [Internet] 2020 [citado 20/02/2023]; 16(74):341-348. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000300341

2. Cedeño Pincay FM, Zambrano Sornoza JM. Integración de las Tecnologías de Información y Comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Cognosis. [Internet] 2023 [citado 20/02/2023]; 8(EE1):73-96. Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/5615/6658

3. Aparicio Gómez Y. El uso educativo de las TIC. Revista interamericana de investigación, educación y pedagogía. [Internet] 2019 [citado 20/02/2023]; 12(1):211-227. Disponible en: https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4904

4. Mendoza Bozada CJ. Tecnología en la educación ecuatoriana logros, problemas y debilidades. Dominio de las Ciencias. [Internet] 2020 [citado 20/02/2023]; 6(3):496-516. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539706

5. Cárdenas J. Investigación cuantitativa. trAndeS Material Docente, No. 8, Berlín: trAndeS - Programa de Posgrado en Desarrollo Sostenible y Desigualdades Sociales en la Región Andina. [Internet] 2018 [citado 20/02/2023]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/337826972_Investigacion_cuantitativa

6. Cruz Pérez MA, Pozo Vinueza MA, Aushay Yupangui HR, Arias Parra AD. Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. e-Ciencias de la Información, [Internet] 2019 [citado 20/02/2023]; 9(1). Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1659-41422019000100044&script=sci_abstract&tlng=es

7. Aparicio Gómez OY. Las TIC como herramientas cognitivas. RIIEP [Internet] 2018 [citado 20/02/2023]; 11(1). Disponible en: https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4784

8. Cedeño Pincay FM, Zambrano Sornoza JM. Integración de las Tecnologías de Información y Comunicación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista CoGnosis [Internet]. 2023 [citado 20/02/2023]; 8(EE1):73-96. Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/5615

9. Lizcano Dallos AR; Barbosa Chacón JW; Villamizar Escobar JD. Aprendizaje colaborativo con apoyo en TIC: concepto, metodología y recursos Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación. [Internet] 2019 [citado 20/02/2023]; 12(24):5-24. Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/25490

10. Maldonado Zuñiga K, Vera Velázquez R, Ponce Delgado LM, Tóala Arias FJ. Software educativo y su importancia en el proceso enseñanza-aprendizaje: software educativo y su importancia. UNESUM-Ciencias [Internet]. 2020 [citado 20/02/2023]; 4(1):123-30. Disponible en: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/211

11. Castro Miranda G, Hernández Botello LJ, Díaz Pablo JB. Comunicación asertiva y tecnologías de la información: herramientas para el crecimiento profesional del Licenciado en Educación Pedagogía-Psicología. Didáctica y Educación [Internet]. 2023 [citado 20/02/2023]; 14(3):60-78. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1547

12. Castro Miranda G, Peña Ramírez Y, Boffill de la Cruz T. Fidel Castro como paradigma de comunicador en la formación inicial del estudiante de pedagogía-psicología. Opuntia Brava [Internet]. 2019 [citado 20/02/2023]; 11(1):25-4. Disponible en: https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/694

13. Mendoza Bozada CJ. Tecnología en la educación ecuatoriana logros, problemas y debilidades. Dominio de las Ciencias. [Internet] 2020 [citado 20/02/2023]; 6(3):496-516. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539706

14. Cózar Gutiérrez R, Moya Martínez D, María V, Hernández Bravo JA, Hernández Bravo JR. Conocimiento y Uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) según el Estilo de Aprendizaje de los Futuros Maestros. Formación universitaria. [Internet] 2016 [citado 20/02/2023]; 9(6):105-118. Disponible en: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600010

15. Robles Pihuave C, Zambrano Montes L. Prácticas académicas basadas en las nuevas tecnologías para el desarrollo de ambientes creativos de aprendizaje. ReHuSo. [Internet] 2020 [citado 20/02/2023]; 5(2):55-67. Disponible en: http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2550-65872020000200055&lng=es&nrm=iso

16. Reyero Sáez M. La educación constructivista en la era digital. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación. [Internet] 2019 [citado 20/02/2023]; (12):111–127. Disponible en: https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/244
17. Granda Asencio LY, Espinoza Freire EE, Mayon Espinoza SE. Las TIC como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. RC [Internet]. 2019 [citado 20/02/2023]; 15(66):104-10. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/886

18. Miranda Beltrán S., Ortiz Bernal JA. Los paradigmas de la investigación: un acercamiento teórico para reflexionar desde el campo de la investigación educativa. RIDE. [Internet] 2020 [citado 20/02/2023]; 11(21). Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/886

19. Rodríguez Campoverde D, Peña Holguín RR, Stracuzzi Pastor S. Impacto e inclusión de las TIC en los estudiantes de educación básica, retos, alcance y perspectiva. Cuadernos de Educación y Desarrollo. [Internet] 2020 [citado 20/02/2023]; 122:1-15. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/08/inclusion-tics.html

20. Villón Tomalá AM, Farez Paguay BD. TIC en la educación: nuevos ambientes de aprendizaje en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Analysis [Internet]. 2019 [citado 20/02/2023]; 22:91-4. Disponible en: https://studiahumanitatis.eu/ojs/index.php/analysis/article/view/59

21. Zambrano Quiroz DL, Zambrano Quiroz MS. Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TICs) en la educación superior: consideraciones teóricas. REFCalE. [Internet] 2019 [citado 20/02/2023]; 7(1):213-228. Disponible en: https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2750

Published

2023-08-29

How to Cite

1.
Boris-Miclin CD, Pedroso-Martínez MC, Ramos-Reyes CE, Planas-Díaz BA. Impact of the use of ICT in the teaching of history. MedEst [Internet]. 2023 Aug. 29 [cited 2024 Nov. 7];3(2):e249. Available from: https://revmedest.sld.cu/index.php/medest/article/view/249

Issue

Section

MEDICAL HUMANITIES